هنرهای دیجیتال

مرجع تصویرسازی

اسکات مک کلود و تئوری های کمیک


Related image

نویسندگان و طراحان هریک تاثیری بر روند کمیک در طی سالهای متمادی داشتند،یا شخصیت های معروفی را خلق،یا در اوج نگه داشتند و یا به خاک سیاه نشاندند.دسته ای نیز با نگارش قواعد کمیک ها بر روی کاغذ،کار را برای دیگران آسان تر می کنند:تئوریسین های کمیک.این دفعه به سراغ کارتونیست معروف رفته ایم:مک کلود

"اسکات مک کلود-scott mccloud" طراح،نویسنده و تئوریست کمیک در سال 1960 میلادی در بوستون به دنیا آمد.بخش زیادی از محبوبیت و شهرت وی بخاطر ارتباط بیشترش با خوانندگان است که به اداره و رسیدگی به نظرات سایت او بسنده نمی کند،بازدید از دبیرستان ها و هنرستان ها،کنفرانس های مختلف و برنامه 24 ساعت کمیک فقط بخشی از برنامه های سالانه وی است.

مک کلود پس از تحصیل و شروع به کار در دی سی،اولین مجموعه کمیک خود را به صورت ماهانه با نام زات در سال های 1984 الی 1990 توسط اکلیپس کمیک منتشر کرد اما عمده شهرت وی به خاطر کتاب "درک کمیک-understanding comics" که در ستل 1993 انتشار داد است.وی در این کتاب انواع قواعد پلان ها و زمان های در پلان ها،نویسندگی،رنگ در کمیک،چگونه موفق شویم و دیگر روش های دیگر در این صنعت را شرح داده.دو کتاب دیگر این مجموعه نیز با نام های "توسعه کمیک-reinventing comics" در 2000 و "ساختن کمیک-making comics" در سال 2006 منتشر شده است.جالب اینکه شخصیت اصلی این کمیک ها و البته تنها شخصیت ثابت آن خود وی است!او در 1999 بر روی مجموعه ماجراهای جدید آبراهام لینکلن را که در واقع تمرین های وی برای توسعه بر هنر دیجیتال بوده است،کار کرده و در 2008 برای نسخه جدید گوگل کروم،کمیکی طراحی کرده است.آخرین کمیک وی با نام "مجسمه ساز-the sculpture" در 400 صفحه و در سال 2015 چاپ شده.


از راست:درک کمیک،توسعه کمیک،ساختن کمیک،زات،مجسمه ساز

از تئوری های وی می توان به معروف ترین آن ها یعنی تشخیص فاصله دو پلان و حرکت است که به 6 قسمت تقسیم شده اند،برای مثال حرکت به حرکت،لحظه به لحظه،مکان به مکان و ... .مک کلود در انواع کمیک های جهان این نوع فاصله های پلان به پلان را بررسی کرده.همچنین او راهکارهایی برای قصه گوئی نیز در کتاب درک کمیکش گفته و برای پیشبرد کارتان می توانید به کتاب دوم مراجعه کنید.در ساختن کمیک نیز نظریات وی در مورد طراحی کمیک؛از انواع فیگور ها و ژست ها(که به نظرش مهمتر از آناتومی است و می توان ضعف آناتومی را با آن پوشاند) و محیط ها که به دنبال تاثیر گذاری بیشترشان می باشیم می پردازد.او صاحب ایده 24 ساعت کمیک است که در آن کمیکی در حدود 20 صفحه را شرکت کنندگان بایستی تولید کنند.این برنامه در بین هنرمندان نیز رواج پیدا کرده و اولین کمیک نیز توسط خود مک کلود تولید شده.

او جایزه بهترین کتاب هنری سال را در 1993 از نیویورک تایمز دریافت کرده.همچنین برنده جایزه هنر الفبا و ویل ایزنر بوده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی